Dat de fiets onmisbaar is voor een stad als Utrecht was een ieder duidelijk en over een stalling onder het Neude in Utrecht waren geen twijfels. Maar laten we eens het breder bekijken; wat is er nog meer onmisbaar voor een stad zoals Utrecht? Een stad heeft best veel nodig
Om een stad goed te laten functioneren heb je best veel nodig, denk daarbij aan zaken als winkels tot aan reinigingsdienst. Veel van die zaken worden commercieel opgepakt, omdat er geld mee te verdienen is. Zo ontstaan restaurants, winkels en kantoren zonder dat je daar als stad geld in moet stoppen, althans direct dan. Indirect moet de gemeente wel zorgen voor bereikbaarheid, infrastructuur en veiligheid. Zonder deze diensten kan het commerciële programma niet functioneren.
Je zou ook kunnen zeggen dat als de gemeente haar taken goed uitvoert, het commerciële programma nog beter kan functioneren.
De fiets heeft de beste papieren
Dit soort zaken kosten altijd geld maar zijn onlosmakend verbonden aan een goed functionerende binnenstad, en zo is het met fietsparkeren ook. Een beetje stad heeft de fiets hoog op de agenda staan. Steeds vaker wordt namelijk ontdekt dat de fiets een relatief goedkoop transportmiddel is; openbaar vervoer en de auto kosten de stad uiteindelijk meer. De kosten zitten met name in dure infrastructuur voor openbaar vervoer en de auto en de beperkte ruimte in de stad. Ruimte is schaars en daarmee kostbaar.
De stalling als gastheer voor je bezoeker
Een fietsenstalling onder het Neude in Utrecht zou een schot in de roos zijn. Het ligt tegen het winkelgebied aan en naast een van de belangrijkste fietsstromen. Maar een stad als Utrecht heeft meer nodig dan alleen goede fietsvoorzieningen. En daarom lijkt me het een goed idee om de ruimte onder het Neude breder in te zetten dan voor alleen fietsparkeren. Het zou een servicestation kunnen zijn voor de stadsbezoeker dat 24 uur per dag dat doet wat commercieel gezien niet haalbaar is, en toch voor de stad noodzakelijk is.
Het zou een transferium kunnen zijn voor mama’s en papa’s met kinderen; ze parkeren hun fiets en gaan met een geleende buggy verder. Werkende mensen kunnen hun bagage er stallen alvorens ze een restaurant bezoeken. Toeristen kunnen er informatie halen en met een leenfiets de stad bewonderen en ook statiegeld paraplu’s zijn er verkrijgbaar. Drinkwater is er gratis en WC’s kosten slechts 50 eurocent . En mocht je al kijkend naar de domtoren tegen een paaltje lopen, ook dan kun je er bij een EHBO onderlegde medewerker terecht voor liefdevolle verpleging. Ook het Informatiecentrum Gemeente Utrecht zou hier een plek kunnen krijgen.
Een stalling afgestemd op de fietsdoelgroep
Natuurlijk zullen de meeste bezoekers fietserparkeerders zijn, daar is immers de behoefte het grootst. Maar het is wel een hele andere fietser dan we gewend zijn bij andere grootschalige stallingen rond het station. Deze fietser heeft geen haast en zijn bezoek aan de stad is overwegend recreatief. Zijn bezoek aan de binnenstad begint als het ware in het ondergrondse servicestation en is daarmee een belangrijk visitekaartje van de stad.
Een kille ruimte volgezet met fietsenrekken volstaat niet. Nee, de ruimte onder het Neude moet lijken op een lobby van een hotel; ruim, helder en aangenaam.
Om dit te kunnen bereiken en meer rekening te houden met de recreatieve gebruiker moet je ook af van de huidige wijze van stallen.
Valetparking gecombineerd met volautomatisch
Het ondergrondse servicestation zou meer service gericht moeten zijn en zeer efficiënt qua stallen om zo voldoende ruimte vrij te spelen voor aanvullend service-programma.
Ik zie dan al snel twee systemen voor me: een full-service systeem waar je kunt fietsparkeren tegen een kleine vergoeding gecombineerd met een volautomatisch systeem waar je fiets gratis kan worden gestald.
De full service stalwijze is afgekeken van het valet-parking systeem zoals we dat kennen bij hotels; de fiets geef je af en wordt netjes voor je weg gezet en als extra service worden je zachte banden opgepompt en je accu van je e-bike geladen. Een prima systeem voor een hoog segment stadsbezoeker die meer luxe waardeert.
Het volautomatische systeem is meer geschikt voor de doorsnee bezoeker en is gekopieerd van de Japanners. Met dit systeem houden we de stalling ruimtelijk en luchtig en kunnen we 4x meer fietsen kwijt dan bij een stalling volgezet met rekken. Hoe zo’n systeem werkt is hier goed te zien op een promotiefilmje in het Japans.
Een aantrekkelijke binnenstad nu en in de toekomst
Het lijkt misschien allemaal wat ambitieus voor een gemeente als Utrecht, maar deze kans krijg je maar 1 x. Een stalling onder het Neude kost een hoop geld, maar met een beetje meer visie en investering heeft Utrecht wel iets waarmee ze de toekomst in kan en de stad een aanvullende kwaliteit rijker is.